lørdag 26. april 2008

Å begynne...

”Gud, det har hendt så mye med meg i disse dagene i denne travle verden.
Jeg har erfart død og fødsel,
jeg har vært modig og redd,
Jeg har såret, jeg har hjulpet, jeg har vært ærlig, jeg har løyet,
Jeg har ødelagt og jeg har skapt,
Jeg har vært sammen med mennesker, og jeg har vært alene.
Jeg har vært lojal, og jeg har forrådt, jeg har tatt avgjørelser, og jeg har vinglet.
Jeg har ledd, og jeg har grått.
Du kjenner mitt skjøre hjerte og min frynsete historie, og nå begynner en ny dag.

Gud! Hjelp meg å tro på begynnelser, at jeg kan begynne igjen
Uansett hvor ofte jeg har falt før.
Hjelp meg å skape begynnelser,
Til å gå ut av mine slitne tanker og inn i nye drømmer.
Til å våge å lage mine egne modige spor her og nå.
Til å begynne å tilgi så jeg kan erfare nåde.
Begynne å spørre det ubestridelige, så jeg kan forstå sannheten.
Begynne å disiplinere, så jeg kan skape skjønnhet.
Begynne å forsake, så jeg kan utrette rettferdighet.
Begynne å ta sjanser, så jeg kan skape fred.
Begynne å elske, så jeg kan oppdage glede.

Hjelp meg å være en begynnelse for andre,
Å være en sanger for de sangløse,
En forteller for de målløse, en venn for de venneløse,
Å være en begynnelse av håp for de fortvilte,
Av trygghet for de tvilende,
Av gjenforening for de splittede.
Å være en begynnelse av frihet for de undertrykte,
Av trøst for de sørgende,
Av vennskap for de glemte,
Å være en begynnelse av skjønnhet for de ulykkelige,
Av søtsmak for de sure,
Av mildhet for de sinte,
Av helhet for de knuste,
Av fred for de redde, og voldelige i denne verden.
Hjelp meg å tro på begynnelser,
Å skape begynnelser,
Å være en begynnelse,
Slik at jeg ikke bare blir gammel, men også vokser meg ny
Hver dag i dette ville og fantastiske livet
Du kalte meg til å leve
Med samme lidenskap som Jesus Kristus
Amen.

TL

Ingen kommentarer: